Werkplaats SAMEN draagt bij aan blijvend leren en innoveren in het hoger onderwijs!

Blijvend leren is een van de opgaven uit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028. Werkplaats SAMEN zet zich op regionaal niveau in om docenten en opleiders te ondersteunen bij deze opgave. Werkplaats SAMEN heeft de kennis en ervaringen voor deze doelgroep uit vier jaar leernetwerken (2020-2024) gebundeld in een nieuw document: ‘Blijvend leren en innoveren in het hoger onderwijs aan (aankomend) professionals in het jeugddomein’. Het document bevat een overzicht van bruikbare kennis, publicaties en lesmateriaal, bedoeld voor HBO- en WO-opleidingen (Social Work, Pedagiek en PABO), en waar mogelijk ook binnen het MBO.

Het biedt docenten concrete handvatten voor het opleiden van toekomstige professionals rondom belangrijke thema’s zoals normaliseren, integraal werken en kwetsbare gezinnen. Naast praktisch lesmateriaal biedt het document aanknopingspunten voor docententeams en opleidingsmanagers om samen na te denken over de plaats van deze thema’s in het curriculum. Het doel is om onderwijs en werkveld sterker te verbinden en zo bij te dragen aan de hervorming van de jeugdzorg.

Het materiaal is flexibel inzetbaar en kan worden afgestemd op de doelgroep, het opleidingsniveau en de context. Daarnaast is het essentieel om, met recente ontwikkelingen en inzichten, samen met onderwijs, onderzoek en het werkveld voortdurend bij te dragen aan de vernieuwing van het onderwijs in het jeugddomein.

Klik op onderstaande afbeelding om het document te openen.

 

Geplaatst in Integraal Werken, Kwetsbare Gezinnen, Leren & implementeren, Nieuws, Normaliseren.