Projectbeschrijving
Een Klein-maar-Fijnproject is een kortdurend project waarbinnen jaarlijks een prangende vraag van een Leernetwerk wordt onderzocht. Daarbij is in het bijzonder aandacht voor kennis die nog ontbreekt.
Klein-maar-Fijnproject 2023/2024
In het kader van het derde Klein-Maar-Fijn project heeft het leernetwerk Normaliseren voorbeelden van samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp in beeld gebracht die aansluiten bij de elementen van hun visie op normaliseren. Deze voorbeelden dienen als inspiratie voor iedereen die betrokken is bij opgroeien en opvoeden:
- Consulenten zorg en jeugd (gemeente Rijswijk);
- Gezinsconsulenten (Stichting Jes Rijnland);
- Positive Behavior Support in de wijk – Schoolcoaches (PI-Research,Duindorp, Den Haag).
We laten zien wat deze drie voorbeelden doen en hoe ze aansluiten bij de belangrijke elementen van de visie op normaliseren van het LNW NOR. Daarnaast beschrijven we wat werkt in deze voorbeelden en wat er nodig is om nog verder te normaliseren.
Wij formuleren – op basis van de drie voorbeelden- inzichten waarmee wij een bescheiden bijdrage hopen te leveren aan het gezamenlijk werken aan het normaliseren van opgroeien en opvoeden vanuit het onderwijs en de jeugdhulp, vanzelfsprekend altijd samen met kinderen en ouders.
Lees hier de publicatie:
N.B. De huidige benaming van De Gezinsconsulent bij JES Rijnland is De Brugfunctionaris. Daar waar in het rapport en op de praatplaat over De Gezinsconsulent wordt gesproken, dient De Brugfunctionaris te worden gelezen.
Klein-maar-Fijnproject 2022/2023
Op 3 oktober 2023 heeft Leernetwerk Normaliseren het 2e digitale product gepubliceerd, getiteld "De kracht van het gewone", resultaat van het tweede klein-maar-fijn project.
In dit project hebben drie vragen centraal gestaan:
- Wat zijn voorbeelden uit beleid en praktijk die aantoonbaar aansluiten bij de door het leernetwerk opgestelde visie op normaliseren?
- Wat kunnen wij van deze voorbeelden leren over werkzame en belemmerende factoren in het streven naar normaliseren?
- Hoe vertalen wij de leerlessen in bruikbare handvatten voor jeugd- en gezinsprofessionals en beleidsmedewerkers, voortbouwend op de visie?
Er zijn dertien voorbeelden ter inspiratie in beeld gebracht middels beschikbare documenten en gesprekken met betrokkenen. Het product is 'een dynamisch document' geworden dat jeugd- en gezinsprofessionals en beleidsmedewerkers inspiratie kan bieden bij de vertaling van de visie normaliseren in beleid en praktijk. Hiernaast biedt het product de ruimte om andere voorbeelden toe te voegen.
Lees hier de publicatie:
Klein-maar-Fijnproject 2021/2022
Het Leernetwerk Normaliseren wil tot een gedeelde taal komen over normaliseren en deze vervolgens gebruiken als er over opvoeden, opgroeien in relatie tot jeugdhulp gesproken wordt. Tijdens de leerbijeenkomst 1 december jl. is het huidige Klein-maar-Fijn project besproken, dat bijdraagt aan het ontwikkelen van deze gedeelde taal, door:
- “Normaliseren: een nadere verkenning” (Wesseling, 2021)
een verslag van de verkenning van geschreven teksten, waarin een werkdefinitie van normaliseren en discussiepunten benoemd zijn. - "Wat is ieders normaal" (Bos & Vrijhof, 2022)
een artikel op basis van de gevoerde groepsgesprekken met als centrale vraag “Welke perspectieven hebben ouders/jeugdigen en professionals (uit verschillende domeinen) op normaliseren bij (vragen over) opvoeden en opgroeien?” - "Visie op normaliseren" (leernetwerk normaliseren, 2022)
een "visie op normaliseren" van het leernetwerk. In de groepsgesprekken is duidelijk geworden dat normaliseren niet is te vatten in een korte (vaste) definitie. Een belangrijke leidraad is wat is er nodig zodat jeugdigen – zo normaal mogelijk- mee kunnen (blijven) doen?
Om de gedeelde taal over normaliseren vervolgens daadwerkelijk te kunnen gaan gebruiken, hebben de deelnemers van het leernetwerk benoemd wat volgens hen nodig is om het leernetwerk (nog meer) te verbinden met de eigen achterban/ organisaties.
Ontwikkellijn
Integraal Werken
Kind & Scheiding
Kwetsbare Gezinnen
Leren & implementeren
Normaliseren
Samenwerken met gezinnen