Normaliseren in onderwijs en jeugdhulp: Een gezamenlijke opgave

Normaliseren van uitdagingen, onzekerheden en kwetsbaarheden bij opgroeien en opvoeden vraagt om een gezamenlijk pedagogisch antwoord van onderwijs en jeugdhulp.

Maar wat betekent deze gezamenlijke opgave voor onderwijs en jeugdhulp?

Het Leernetwerk Normaliseren (LNW NOR), onderdeel van de Werkplaats SAMEN, heeft in het kader van hun derde Klein-Maar-Fijn project drie voorbeelden van samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp in beeld gebracht die aansluiten bij de elementen van onze visie op normaliseren. Deze voorbeelden dienen als inspiratie voor iedereen die betrokken is bij opgroeien en opvoeden:

  • Consulenten zorg en jeugd (gemeente Rijswijk);
  • Gezinsconsulenten (Stichting Jes Rijnland);
  • Positive Behavior Support in de wijk – Schoolcoaches (PI-Research,Duindorp, Den Haag).

We laten zien wat deze drie voorbeelden doen en hoe ze aansluiten bij de belangrijke elementen van de visie op normaliseren van het LNW NOR. Daarnaast beschrijven we wat werkt in deze voorbeelden en wat er nodig is om nog verder te normaliseren.

Wij formuleren – op basis van de drie voorbeelden- inzichten waarmee wij een bescheiden bijdrage hopen te leveren aan het gezamenlijk werken aan het normaliseren van opgroeien en opvoeden vanuit het onderwijs en de jeugdhulp, vanzelfsprekend altijd samen met kinderen en ouders.

Klik op onderstaande afbeelding om de publicatie te openen

 

 

Geplaatst in Nieuws, Normaliseren.