Meer expertise over lerende organisaties binnen SAMEN

In de zorg voor jeugd wordt al langer ingezet op het verstevigen van het lerend vermogen van medewerkers en hun organisatie, in verbinding met andere praktijkorganisaties rondom de jeugdige en zijn gezin. Zo worden randvoorwaarden neergezet om de beste zorg te kunnen bieden aan gezinnen.

iHub en Enver investeren sinds enkele jaren in hun functioneren als lerende organisatie, maar lopen tegen een plafond aan. Beide organisaties zijn partners van Werkplaats SAMEN, waarin al meerdere jaren onderzoeksprojecten wordt gedaan naar leernetwerken, een uitstekend middel om een lerende organisatie te versterken.

In dit ZonMw-project bundelen iHub, Enver en TNO de krachten om het lerende en innovatieve vermogen van praktijkprofessionals een impuls te geven. Centraal staat het toegankelijker maken van wetenschappelijke, veranderkundige expertise en kennis over de lerende organisatie. Dit levert inzichten op in de factoren voor succesvol leren van (medewerkers in) in de jeugdsector. Doelen van dit project zijn:

  • het concreet versterken van het lerende en innovatieve vermogen van iHub en Enver;
  • het vergroten van kennis over succesfactoren van lerende organisaties en leernetwerken;
  • het delen van de opgedane kennis om ook andere organisaties te ondersteunen in de ontwikkeling naar een lerende organisatie.

Door gebruik te maken van onderbouwde methoden zoals de Scan Lerende Organisaties en de online tool leernetwerken in het sociaal domein van TNO draagt het project bij aan de verdere professionalisering binnen de jeugdhulp. Het project sluit goed aan bij de bestaande onderzoeken en verbetertrajecten binnen het jeugdveld op het gebied van lerende organisaties.

We vinden het belangrijk dat de opgedane kennis ook andere organisaties in de jeugdsector kan ondersteunen in de ontwikkeling naar een lerende organisatie. Er wordt daarvoor een handleiding en adviestraject ontwikkeld. We houden jullie op de hoogte van de vorderingen en opbrengsten van het project!

Geplaatst in Leren & implementeren, Nieuws.