Regionaal leren van maatschappelijke vraagstukken
We hebben alweer de twaalfde editie van onze Jaarconferentie gehouden! En wel op 13 september jl. in het Koorenhuis in Den Haag. Voor de presentaties die vanuit de Ontwikkellijnen zijn verzorgd ga je naar Workshops Ontwikkellijnen.
Programma
Voor het plenaire deel hadden we Sharon Stellaard en Beatrijs Jansen uitgenodigd. Ze hebben gemeen dat ze beiden reflecteren op de wet- en regelgevingkant van de zorg voor jeugd: wat leren we van verschillende financieringswijze van verschillende gemeenten en wat leren we als we kijken naar de wet? Hoe kijken deze dames op de invloed daarvan op de maatschappelijke complexe vraagstukken die SAMEN oppakt?
Onze dagvoorzitter was boegbeeld van SAMEN, Symone Detmar.
De verbinding tussen regionale initiatieven voor kennis en innovatie
Sharon Stellaard (1982) heeft een passie voor effectief jeugdbeleid. Ze is werkzaam als PhD-onderzoeker aan de VU, Kwartiermaker Veerkrachtig jeugdbeleid voor het Kenniscentrum maatschappelijke innovaties van Hogeschool Windesheim en als programma-coördinator van een (ZonMw) Regionale kenniswerkplaats jeugd.
Tijdens de Jaarconferentie neemt ze ons mee in haar promotieonderzoek met de titel Boemerang beleid: over aanhoudende tragiek in passend onderwijs en jeugdzorgbeleid. De onderzoeksbevindingen zijn even prikkelend als verontrustend – steeds blijken nieuwe initiatieven tot beleidshervorming primair te worden ingegeven door de onbedoelde gevolgen van de daaraan voorafgaande hervorming. Beleid werkt als een boemerang. Hoe en waarom we hiervan kunnen leren is een belangrijk punt van reflectie. Lees het interview dat ZonMw met Sharon hield.
Beatrijs Jansen deed bij vijf gemeenten onderzoek of sturing uitmaakt en of verschil in sturing uitmaakt en hoe achttien jeugdhulpaanbieders hierop reageren. Zij laat zien hoe complex sturen voor gemeenten is en wat wel en niet werkt als het om sturen op de transformatie van de jeugdhulp gaat. Naar het proefschrift van Beatrijs. Bekijk het filmpje waarin Beatrijs vertelt over haar bijdrage tijdens de Jaarconferentie.
Presentatie Beatrijs Jansen
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - Beatrijs Jansen
Filmpje Beatrijs Jansen
Goed integraal werken door elkaar te begrijpen
Om goed integraal samen te werken, is het essentieel dat (vertegenwoordigers van) beleid, praktijkprofessionals, organisaties en gezinnen elkaar en elkaars belangen begrijpen. Dit kan bijvoorbeeld door zoals in het Leernetwerk Integraal Werken van en met elkaar te leren, te evalueren en te monitoren.
Wil jij weten wat wij daarover hebben geleerd en opgehaald? Dat laten we zien aan de hand van het project De Specialist Dichterbij. Hierin is onderzoek gedaan naar werkzame en belemmerende elementen van een integrale specialistische werkwijze. Dit door, net als in het Leernetwerk Integraal Werken, het leren centraal te zetten.
Samen met jou en de andere aanwezige partners verrijken en verbeteren we tijdens deze sessie de (kennis over) evaluatie en monitoring.
Presentatie
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - Integraal Werken
Het Leernetwerk Integraal Werken wordt namens LUMC Curium getrokken door Laura Nooteboom en Eline Heek.
Naar de Ontwikkellijn Integraal Werken
Maak kennis met het nieuwe Leernetwerk Kind & Complexe Ouderrelaties
Scheidingen komen veel voor, zijn impactvol voor ouders en kinderen, en kunnen negatieve gevolgen hebben voor hun welzijn en functioneren. Zeker als een scheiding problematisch verloopt. Professionals en gemeenten krijgen dan met ingewikkelde vraagstukken te maken.
Hoe kunnen alle betrokken partijen hier goed mee omgaan? Dat onderzoekt het net opgerichte leernetwerk Kind en Complexe Ouderrelaties. Het leernetwerk is vormgegeven als vervolg van het Scheiden Zonder Schade Regiolab in de regio met als ambitie om vanuit een ketenbrede gemeenschappelijke visie en taal, te leren, werken en innoveren rondom scheiding.
Maak kennis met dit leernetwerk en onze agenda’s. We horen graag over jullie vragen en uitdagingen rondom dit thema. Nu al nieuwsgierig geworden? Lees ons e-magazine!
Presentatie
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - LNW Kind en complexe ouderrelaties
Wendy van Vliet (Kenniscentrum Kind en Scheiding) en Mariska Klein Velderman (TNO) zijn trekkers van het Leernetwerk.
Naar de Ontwikkellijn Kind & Scheiding
Moreel beraad bij (vermoedens van) kindermishandeling
Het werken met gezinnen waar kindermishandeling speelt of vermoed wordt, gaat per definitie over het werken met risico’s, over kansen en onzekerheden. Soms moeten er moeilijke besluiten worden genomen, die ingrijpend zijn voor ouders en die ook professionals beroeren.
Deze workshop gaat er over hoe je samen kunt werken met ouders wanneer zich morele dilemma’s voordoen, waarbij onzekerheid voor beide partijen tastbaar is. Aan de hand van een casus houden we een Moreel Beraad, waarin de deelnemers een actieve rol vervullen. Zodat aan het einde vragen en dilemma’s helder zijn, iedereen zich gehoord voelt en een gedragen besluit genomen kan worden. Ook als er nog veel onzekerheden zijn.
De workshop wordt verzorgd Ruth Spijkerboer, docent/senioronderzoeker Hogeschool Leiden, en Henrique Sachse, Arts Maatschappij en Gezondheid, werkzaam als vertrouwensarts bij het Zorg- en Veiligheidshuis / Veilig Thuis Hollands Midden. Ruth is gespreksleider moreel beraad, trainer gespreksleider moreel beraad. Zij is lid van de SAMEN-Leernetwerken Kwetsbare Gezinnen en Kindermishandeling. Zij onderzoekt in een postdoc onderzoek de bijdrage van moreel beraad met cliëntparticipatie aan het vergroten van cliëntregie en aan het omgaan met de morele dilemma’s die zich voordoen rond cliëntparticipatie en cliëntregie.
Presentatie
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - Kindermishandeling
Het LNW KM maakt een doorstart onder leiding van Remy Vink (TNO) en Henrique. Tijdens deze workshop zijn deelnemers geïnformeerd over de ambities en plannen.
Naar de Ontwikkellijn Kindermishandeling
Informele steun voor kwetsbare gezinnen
In het Leernetwerk Kwetsbare Gezinnen richten we ons op het tegengaan van ongewenste intergenerationele overdracht. Ons idee is dat je daaraan zinnig kan werken door het dagelijks leven van kinderen zo gewoon mogelijk te laten zijn. Om dat voor elkaar te krijgen is het informele steunsysteem van het gezin heel belangrijk. In deze workshop kijken we met elkaar hoe we dit kunnen versterken en uitbreiden.
We beginnen bij onszelf. Wat zien wij als ons informele steunsysteem? Wie rekenen we daartoe? Wat voor steun geeft dit? Daarna geven we een korte overview van wat de wetenschap zegt over informele steun en hoe je hieraan zoal zou kunnen werken. Tot slot kijken we met elkaar wat er in de praktijk van de aanwezigen gedaan zou kunnen worden.
Presentatie
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - Kwetsbare Gezinnen
Namens Hogeschool Leiden trekken Johannes Mol en Liesbeth Bolt dit leernetwerk.
Naar de Ontwikkellijn Kwetsbare Gezinnen
Complexe maatschappelijke vraagstukken oppakken in een organisatie-overstijgend Leernetwerk
Werk jij ook aan complexe maatschappelijke vraagstukken, zoals het verkleinen van de kansenongelijkheid of de zorg voor multiprobleemgezinnen? En ben je benieuwd in hoe je dat in een organisatie-overstijgend Leernetwerk op kan pakken? Net als bij SAMEN?
Wij hebben de wetenschap erbij gehaald om de kennis over wat precies werkt in een leernetwerk te bundelen in het LISO framework (Leernetwerken in het Sociaal Domein). Natuurlijk hebben we deze kennis verrijkt met onze praktijkervaring in leerstructuren als de werkplaats. Wil jij weten hoe jij het framework als Leernetwerkdeelnemer- of trekker kunt inzetten om het van en met elkaar leren te versterken, om tot gedragen vernieuwingen te komen en deze ook toe te passen? Kom dan naar deze workshop verzorgd vanuit de ontwikkellijn Leren & implementeren door Noortje Pannebakker en Chris Kuiper.
Presentatie
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - Leren & implementeren
Hoe ‘vertalen’ wij de visie op normaliseren voor gebruik in de dagelijkse (beroeps)praktijk?
Met jou willen wij goede voorbeelden van normaliseren bespreken (wat doe je al?), knelpunten benoemen (wat lukt je niet?) en behoeften formuleren (wat heb je nodig?). Zo weten wij hoe het Leernetwerk Normaliseren bij kan dragen aan ‘vertaling’ van de visie voor de dagelijkse (beroeps) praktijk. De eerste zin van die visie luidt:
verwachtingen, twijfels, onzekerheden, kwetsbaarheden en vragen rondom opvoeden en opgroeien horen bij het leven
Onze ambitie als Leernetwerk is de visie te gebruiken als er over opvoeden en opgroeien in relatie tot jeugdhulp gesproken wordt. Dit brengt de vraag met zich mee wat er nodig is om de visie te ‘vertalen’: hoe kan ik, mijn organisatie, mijn gemeente normaliseren zonder de vraag van jeugdigen en ouders te bagatelliseren?
Hierover willen wij met jou in gesprek aan de hand van de volgende 3 punten uit onze visie:
- In zowel regionaal als gemeentelijk jeugdbeleid is het nodig dat normaliseren een leidend principe is. Het versterken van het ‘gewone’ leven staat voorop, oftewel: de leefwerelden van jeugdigen en de bijbehorende problemen.
- In de beroepspraktijk is het nodig dat normaliseren een vast onderdeel is van het beleid en het werkproces van organisaties (en gemeenten).
- Van professionals vraagt normaliseren kennis van het ‘normale’ ontwikkelingsverloop. Ze moeten samen met jeugdigen en ouders de inschatting kunnen maken van wat ‘normaal’ is, wat erbij hoort en wat niet (meer) ‘normaal’ is en hulp behoeft.
Doe je mee ? Wij zien en horen je graag!
Presentatie
2022 Jaarconferentie WP SAMEN - Normaliseren
Namens de Haagse Hogeschool trekkers van het Leernetwerk Normaliseren
Naar de Ontwikkellijn Normaliseren